Marts 2025

Nyt fra SERVIA

Tiden flyver, og vi har allerede ramt den første forårsmåned. I SERVIA har vi flere spændende aktiviteter i 2025. Den 18. marts afholder vi bestyrelsesmøde, hvor vi skal have godkendt vores årsrapport, der igen i år er positiv læsning med en flot vækst.
Senere samme dag afholder vi generalforsamling, hvor vi skal have valgt tre nye bestyrelsesmedlemmer.

Den 15. maj afholder vi SERVIA-dag, hvor vi håber på et talstærkt fremmøde fra alle vores andelshavere.  Nærmere information om arrangementet følger inden længe, men sæt allerede gerne et kryds i kalenderen denne dag. Igen vil vi takke jer alle for vores gode og tætte samarbejde. Vi har travlt, og det glæder os. Det skyldes heldigvis, at vi får mange spændende opgaver fra jer alle. Bliv endelig ved med det.

– Pernille Iversen, Direktør

Jura & Indkøb

Ændrede krav til pålidelighedsvurdering i udbud

Fra 1. januar 2025 er der sket en ændring i reglerne for vurdering af virksomheders pålidelighed i offentlige udbud. Siden 1. januar 2023 har offentlige ordregivere været forpligtet til at indhente en vejledende udtalelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, når en udelukket virksomhed ønskede at dokumentere sin pålidelighed. Denne pligt er nu bortfaldet, og ordregiverne skal fremover selvstændigt vurdere dokumentationen.

Virksomheder, der udelukkes fra et udbud, enten på baggrund af de obligatoriske eller frivillige udelukkelsesgrunde, har fortsat mulighed for at dokumentere, at de har udbedret de forhold, der førte til udelukkelsen, og dermed er pålidelige. Hvis ordregiveren vurderer, at dokumentationen er tilstrækkelig, kan virksomheden alligevel deltage i udbuddet.

Ændringen betyder et øget ansvar for ordregivere, der nu selv skal stå for vurderingen af virksomhedernes dokumentation.

Kontakt Tine Nyrop på [email protected], hvis I har behov for sparring i forbindelse med en pålidelighedsvurdering.

Krav om anvendelse af personer under oplæring i visse offentlige kontrakter

Har du hørt, at der i udbudsloven er en bestemmelse om, at ordregiver i visse kontrakter skal indføre krav om anvendelse af personer under oplæring til gennemførsel af kontrakten?

Dette krav gælder faktisk også for visse kontrakter, der er omfattet af forsyningsvirksomhedsdirektivet og tilbudsloven. Det kan være svært at gennemskue i hvilke offentlige kontrakter, man som ordregiver er forpligtet til at stille krav om anvendelse af personer under oplæring. Det kan også være en udfordring at klarlægge, hvilke personer, der er omfattet af begrebet ”personer under oplæring”.

Hvis I oplever udfordringer med dette, kan SERVIA være behjælpelige med afklaring af, om der skal stilles krav om anvendelse af personer under oplæring i jeres kontrakt samt udformning af en konkret klausul herom i kontrakten.

Kontakt Nikolaj Kirkegaard Jensen, [email protected], hvis I har behov for sparring eller assistance i forbindelse med oplæringskravet.

Compliance

EU-Domstolens afgørelse i ILVA-sagen

EU-Domstolen har afsagt en vigtig dom i ILVA-sagen, som kan få store konsekvenser for, hvordan bøder beregnes ved overtrædelse af GDPR. Sagen udsprang af en bøde pålagt ILVA A/S af Datatilsynet for ikke at have slettet almindelige personoplysninger om cirka 385.000 kunder. Den manglende sletning er i strid med GDPR’s regler om opbevaringsbegrænsning.

Under behandling af sagen ved Vestre Landsret opstod spørgsmålet om, hvorvidt udmåling af bøden for manglende sletning skulle beregnes på baggrund af ILVA A/S’ egen omsætning eller Lars Larsen Group koncernens samlede omsætning.

Vestre Landsret forelagde sagen for EU-Domstolen, som har fastslået, at udmåling af bødesatsen skal tage udgangspunkt i hele koncernens globale omsætning og således ikke den enkelte virksomheds omsætning. Tilgangen
til udmåling af bødesatsen kendes allerede fra EU’s konkurrenceret.

EU-dommen kan få vidtrækkende konsekvenser, særligt for virksomheder, der indgår i større koncernstrukturer, da det øger risikoen for langt højere bøder ved brud på databeskyttelsesreglerne.
Dommen sender samtidig et klart signal om, at overholdelse af GDPR ikke kun er en juridisk forpligtelse, men også en forretningskritisk faktor, hvor konsekvenserne kan mærkes på bundlinjen.

For SERVIA a.m.b.a. og vores andelshavere understreger dommen vigtigheden af en stærk databeskyttelseskultur, hvor compliance ikke kun handler om at undgå bøder, men om at sikre tillid, ansvarlighed og en robust håndtering af persondata.

Kontakt Kenneth Melancton Nielsen, [email protected]

 

Ny tilskudspulje til forbedring af cybersikkerheden

Den 20. februar 2025 åbnede Det Nationale Koordinationscenter for Cybersikkerhed (NCC) en ny tilskudspulje på 5,4 mio. kr., som danske virksomheder og organisationer kan søge om midler fra for at styrke deres cybersikkerhed. Puljen er åben for ansøgninger frem til den 20. april 2025.

Formålet med puljen er at støtte projekter, der forbedrer virksomheders cybersikkerhedsniveau, implementerer nye cybersikkerhedsløsninger, eller hjælper med at opfylde kravene i EU-lovgivning som NIS 2-direktivet, Cyber Resilience Act og Critical Entities Resilience Directive. Projekterne skal være afsluttet senest den 31. oktober 2025. Virksomheder kan søge støtte til forskellige initiativer, herunder:

  • Analyse af virksomhedens nuværende cybersikkerhedsniveau.
  • Udvikling og implementering af nye cybersikkerhedsløsninger.
  • Opfyldelse af kravene i EU-lovgivning på cybersikkerhedsområdet.
  • Opnåelse af cybersikkerhedscertificeringer, som kan være nødvendige for levering af produkter til forsvar og kritisk infrastruktur.
  • NCC lægger vægt på, at projekterne har konkrete og realiserbare planer om at udveksle erfaringer med andre relevante aktører gennem branchefora for cybersikkerhed.

Puljen administreres af NCC og finansieres af nationale midler og EU-midler.

Kontakt Jeanett Lauvring, [email protected]

 

Omnibus – hvad nu?

EU-Kommissionen fremlagde d. 26. februar 2025 flere forslag til ændringer af EU-lovgivningen herunder direktivet om bæredygtighedsrapportering CSRD. Vedtages forslagene, betyder det, at alle virksomheder med under 1.000 ansatte fritages for at rapportere om bæredygtighed iht. CSRD. Ingen ved pt., hvornår forslagene evt. bliver vedtaget, så vi er alle lidt i limboland.

Man kan tilgå EU-kommissionens pressemeddelelse om omnibusforslaget her: Commission simplifies rules on sustainability and EU investments. Her findes også links til selve ændringsforslagene og til en informativ Q&A.
Mange tænker: Hvad gør vi så?

De fleste virksomheder ønsker at fortælle verden om deres fremskridt på bæredygtighedsfronten. Derfor anbefaler vi, at man fortsætter sit rapporteringsarbejde. Det vil også være for risikabelt helt at stoppe op og glemme alt om CSRD, hvis forslagene ikke vedtages i en form, der fritager jeres virksomhed for CSRD-rapportering.

For de fleste vil det nok være en god idé at læne sig op ad en officiel rapporteringsstandard, som er kendt og anerkendt, og som skaber den ønskede gennemsigtighed og sammenlignelighed.
EFRAG har lavet en frivillig standard for bæredygtighedsrapportering for SMV’er (VSME Standard.pdf). Virksomhedsguiden (Frivillig standard for SMV’ers bæredygtighedsrapportering | Virksomhedsguiden) har en udmærket beskrivelse af, hvem der med fordel kan bruge denne standard.

Man kan også vente og se, hvilke ændringer der bliver lavet til de europæiske standarder for bæredygtighedsrapportering (ESRS). EU-kommissionen har et mål om at reducere antallet af datapunkter med op til 35%. Måske den reviderede udgave er et godt udgangspunkt for jeres rapportering.

Hvis omnibusændringerne vedtages, åbner det for en mere selektiv tilgang til bæredygtighedsrapportering. Det giver mulighed for at fokusere på de emner, der skaber værdi for virksomheden og dens interessenter.
Måske bliver der ekstra overskud til at arbejde mere direkte med den grønne omstilling; fx det strategiske arbejde med at sætte mål og udarbejde handlingsplaner for, hvilke indsatser der skal iværksættes for at nå virksomhedens klima- og miljømål.

Vi anbefaler alle at følge udviklingen tæt og hele tiden være parat til at imødekomme de ændringer, der måtte komme.
Husk at forslagene endnu ikke er vedtaget. De kan blive vedtaget med eller uden ændringer – og de kan forkastes, så vi alligevel ikke slipper for CSRD-rapportering.

Har du behov for at drøfte omnibusforslagenes indhold, eller hvordan I kommer videre med jeres bæredygtighedsdagsorden, så tøv ikke med at række ud til undertegnede.

Kontakt Jan Michael Jensen, janj@servia

Regulering

SERVIA sætter spot på Nord Energi Net

Som led i rådgivningsbistanden til Nord Energis elnetselskab har SERVIAs regulatoriske team for nylig præsenteret en selskabsanalyse for netselskabets bestyrelse.

Selskabets performance på en række nøgleparametre er gennemgået og sammenlignet med den øvrige branche (f.eks. leveringskvalitet, tarifniveau, selskabsøkonomi m.v.) og sat i strategisk perspektiv. Samtidig har SERVIA gennemgået de seneste regulatoriske ændringer for netbestyrelsen.

Per Hylle, adm. direktør i Nord Energi og bestyrelsesformand i Nord Energi Net, ser et stort udbytte i samarbejdet: ”Vi er rigtig glade for at benytte SERVIA til at øge vidensniveauet i vores netbestyrelse, herunder om elforsyningslovens regulering. Samtidig giver SERVIAs analyse af selskabets performance på centrale områder for vores kunder og økonomi et godt grundlag for de strategiske drøftelser i netselskabet. SERVIA sætter herved spot på vores selskab ”udefra”.

Det er obligatorisk, at netselskabets bestyrelse skal have viden og kompetencer om reguleringen af netvirksomhederne. SERVIA tilbyder i den forbindelse andelshaverne kursus og analyser til deres netbestyrelser med henblik på at efterleve lovens krav og med henblik på at give indspil til bestyrelsens strategiske arbejde.

Kontakt Christian Parbøl, [email protected], eller Christopher Mathiesen, [email protected]

 

Udtalelse fra Økonomidirektør i Bornholms Energi & Forsyning, Jonas Krøier Hansen:

”Som økonomidirektør er det min opgave at sikre, at BEOF navigerer sikkert og effektivt i et komplekst landskab, hvor økonomisk regulering og sektorregulering spiller en afgørende rolle ift. vores selskabers rammevilkår. Det er derfor vigtigt, at vi har adgang til den nyeste viden, ressourcer og kompetencer, der kan forstå, oversætte og hjælpe os til at drive selskaberne effektivt indenfor reguleringens rammer.

Det har været en udfordring for BEOF at håndtere det internt, både med vores selskabers begrænsede størrelse og begrænsede ressourcer, men også med vores placering ude i Østersøen. Derfor er vi meget glade for det setup, som vi får gennem SERVIAs regulatoriske team.

Vi oplever en omkostningseffektiv service, da SERVIA er dybt inde i forståelsen af reguleringen, samtidig med at de kender vores selskaber og vores medarbejdere. På den måde får vi fleksible løsninger, der er tilpasset vores behov og budget. Vi oplever også en styrket risikostyring, da SERVIA hjælper os med at identificere og overvåge ændringer, hvilket gør os i stand til at handle proaktivt. Det kommer blandt andet til udtryk gennem assistance med fortolkning af ny regulering, samt assistance med udarbejdelse af høringssvar herpå, tilpasset vores selskaber.

Dernæst har SERVIA også et bredt netværk, både indenfor andelshaverne i SERVIA, men også hos brancheforeningerne. Dette styrker vores position og evne til at navigere i regulatoriske forandringer, samtidig med at det giver os konkrete muligheder for sparring og erfaringsudveksling.”

Ny bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber er trådt i kraft 1. januar 2025.

Ny bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber trådte i kraft den 1. januar 2025. Bekendtgørelsesændringerne har medført et samtidighedsprincip i tillægssystemet og nye regler for overholdelse af indtægtsrammen (kontrolregler).

Tillæg til de økonomiske rammer (samt tidligere ikke-påvirkelige omkostninger) kan nu opkræves samme år, som omkostningerne afholdes, og ikke to år forsinket, som tidligere.
De nye regler for kontrol med overholdelse af indtægtsrammen indebærer en indførelse af en saldodifferencemetode, som årligt opgør den akkumulerede over-/underdækning. I modsætning til kontrolreglerne for overholdelse af indtægtsrammen på elnet gives der dog først strafrente ved en difference (overdækning) større end 25% af de økonomiske rammer (ØR).

Såfremt saldoen er en overdækning fire år i træk, konverteres saldoen til et fradrag i rammen for det eller de følgende år, som svarer til saldoen plus strafrenter. Saldoen sættes herefter til nul. Rammen må ikke overskrides, så længe der er fradrag.

Bortfald af opkrævningsret sker, såfremt saldoen er en underdækning på mere end 25% af ØR eller mere end 3% af ØR fire år i træk.

Overgangsreglerne indebærer for mange selskaber stigende økonomiske rammer i 2024 og 2025. Det skyldes især indregning af tillæg til IKKE-påvirkelige omkostninger for to år.

Overgangsreglerne tillader vandselskaber at opkræve de forventede underdækning inden 2030, uden at en underdækning over 25% af ØR medfører bortfald.

Kontakt Niels Knudsen, [email protected]

Bliv en del af SERVIA

Få et indblik i hvordan det er at arbejde hos SERVIA

Vil du se flere nyhedsbreve?

I vores arkiv kan du både vælge ældre og nyeste nyhedsbrev at læse.